Często zadawane pytania (faq)
W jednym miejscu zgrupowaliśmy dla Państwa odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Jakość wody spełnia wszystkie wymogi obowiązujących przepisów prawa. Szczegółowe parametry znajdziecie Państwo klikając w poniższy link: jakość wody
- Zabezpieczyć wodomierz przed uszkodzeniami mechanicznymi, skutkami niskich temperatur, zalaniem, dostępem osób niepowołanych oraz utrzymywać studzienkę lub pomieszczenie z wodomierzem w odpowiednim stanie;
- Do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu będącym w jego posiadaniu. Jeśli tego nie uczyni Zakład może usunąć awarię we własnym zakresie, a kosztami obciążyć Odbiorcę;
- Do użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia awarii, skażenia chemicznego lub bakteriologicznego w tej instalacji;
- Do użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;
- Zawiadomić Spółkę o własnym ujęciu wody, w celu prawidłowego ustalenia opłat za odprowadzone ścieki;
- Do korzystania z sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zgodnie z zawartą umową;
- Do podejmowania działań ograniczających skutki awarii oraz do udostępniania Spółce terenu w celu usunięcia awarii lub kontroli działania urządzeń pomiarowych, wodociągowych, kanalizacyjnych i przyłączy;
- Do powiadamiania Spółki o uszkodzeniu wodomierza czy plomby;
- Do powiadamiania Spółki o zmianach w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci;
- Do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków;
- Do pisemnego powiadamiania Spółki o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkowania lokalu.
Minimalny poziom świadczonych usług przez Wodociągi Raciborskie Sp. z o.o. w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
- Maksymalną ilość dostarczanej wody określa umowa*.
- Maksymalne ilości oraz dopuszczalny poziom zanieczyszczeń odprowadzanych ścieków określa umowa*).
- Wymaganie ciśnienie wody określa rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U.02.75.69 ze zm) Ciśnienie to powinno wynosić między 0,05 a 0,6MPa (od 0,5 do 6,0bar).
- Woda winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym w rozporządzeniu w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczone do spożycia przez ludzi.
*) umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków
Osoby reprezentujące Wodociągi Raciborskie Sp. z o.o. w Raciborzu, po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego w celu:
- Zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego;
- Przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów;
- Przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Wodociągi Raciborskie Sp. z o.o.;
- Sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci;
- Odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu;
- Usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego, jeżeli umowa tak stanowi.
W przypadku przerw w dostawach wody* odbiorca usług może złożyć pisemną reklamację. Reklamacja powinna być zgłoszona w terminie 3 dni od dnia, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi albo od dnia, w którym usługa została wykonana. Reklamacja może również dotyczyć innych usług świadczonych przez Zakład.
Sposoby wniesienia reklamacji:
- Wpis do „Książki skarg i wniosków” znajdującej się w BOK;
- Złożenie wniosku w BOK lub sekretariacie;
- Przesłanie pocztą – listem poleconym.
Spółka rozpatruje reklamację w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia jej wniesienia. Odpowiedź udzielana jest pisemnie i zawiera rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji oraz pouczenie w sprawie dochodzenia roszczeń w innym trybie.
Zarząd spółki Wodociągi Raciborskie Sp. z o.o. w Raciborzu przyjmuje w sprawie skarg i wniosków w siedzibie spółki w Raciborzu na
ul. 1 Maja 8 w środy od 13.00 do 15.00 lub w innym terminie po wcześniejszym umówieniu się.
*) W przypadku przerw w dostawach wody na skutek awarii urządzeń wodociągowych lub na skutek siły wyższej, trwające dłużej niż 12 godzin, Spółka uruchamia zastępcze źródła poboru wody informując o miejscu ich usytuowania. (pkt 4 zezwolenia nr GM.VII.70502-26/06/07 z dnia 12.04.2007 na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków)
Odpowiedzialność odbiorców usług przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych określa art. 28 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Przewiduje się kary grzywny do 5 000 zł za:
- Pobór wody bez zawarcia umowy;
- Uszkodzenie wodomierza;
- Zerwanie plomby;
- Wpływanie na wskazania wodomierza (zatrzymanie lub utratę właściwości wodomierza);
- Niedopuszczenie przedstawiciela spółki Wodociągi Raciborskie Sp. z o.o. na teren nieruchomości lub obiektu budowlanego.
oraz karę pozbawienia wolności albo grzywny do 10 000 zł za:
- Wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bez umowy;
- Wprowadzanie ścieków bytowych i przemysłowych do kanalizacji deszczowej;
- Wprowadzanie do kanalizacji substancji żrących i toksycznych, substancji palnych i wybuchowych, mieszanin budowlanych, substancji ropopochodnych, farb, lakierów, ciał stałych np. piasku, żwiru, popiołu, szczeciny, drożdży, wytłoczyn itp.
Ponadto sąd może orzec nawiązkę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, w wysokości 1 000 zł za każdy miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych tego przedsiębiorstwa.
Rozliczenia z odbiorcami usług za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są w oparciu o taryfy zatwierdzone przez Radę Miasta Racibórz bez konieczności zmiany umowy.
są wieloczłonowe. Opłata za dostarczoną wodę obejmuje:
- Cenę wyrażoną w złotych za m3 (metr sześcienny) dostarczonej wody;
- Stawkę opłaty abonamentowej naliczanej comiesięcznie każdemu odbiorcy niezależnie od ilości pobranej wody.
natomiast opłata za odprowadzone ścieki obejmuje:
- Cenę wyrażoną w złotych za m3 (metr sześcienny) odebranych ścieków;
- Stawkę opłaty abonamentowej za utrzymanie urządzeń kanalizacyjnych w gotowości do świadczenia usług naliczanej comiesięcznie każdemu odbiorcy niezależnie od ilości odprowadzanych ścieków.
Stawka opłaty za przyłączenie – jest to kwota za odbiór techniczny przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług.
Należność za pobraną wodę i odprowadzone ścieki ustala się jako iloczyny taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości świadczonych usług.
Ilość zużytej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza, a w przypadku jego braku – w oparciu o przeciętne normy zużycia wody określone rozporządzeniem właściwego ministra. Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego ponosi Spółka.
Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych. Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego ponosi odbiorca usług (art.15 ust 3 ustawy). W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy jako równą ilości pobranej wody. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług.
Odczyt wskazań wodomierza dokonywany jest przez inkasenta lub przez odbiorcę usług. W tym drugim przypadku wskazania wodomierza można zgłosić osobiście, telefoniczne lub przez internet. W celu identyfikacji należy podać sześciocyfrowy numer nabywcy.
Termin płatności podawany jest na fakturze.
Formy płatności:
- w siedzibie Spółki - Opłatomat;
- w banku (+ prowizja banku);
- na poczcie (+ prowizja poczty).
Zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych.
Zabrania się wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej.
(art. 9 ust 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków)
Kto nie stosuje się do powyższych zakazów podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10 000 zł.
Zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:
- odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym;
- odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych;
- substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85oC, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu;
- substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i za-sad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru;
- odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek;
- ścieków zawierających chorobotwórcze drobnoustroje pochodzące z: obiektów, w których są leczeni chorzy na choroby zakaźne, stacji krwiodawstwa, zakładów leczniczych dla zwierząt, w których zwierzęta są leczone stacjonarnie na choroby zakaźne;
- laboratoriów prowadzących badania z materiałem zakaźnym pochodzą-cym od zwierząt.
(art. 9 ust 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków)
Kto nie stosuje się do powyższych zakazów podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10 000 zł.
Masz pytania?
Bądźmy w kontakcie
Zapraszamy osobiście:
47-400 Racibórz, ul. 1-go Maja 8
wodociagi@wodociagiraciborskie.pl
lub telefonicznie: +48 32 415 30 33
Napisz do nas
Formularz kontaktowy